در راستای اولین دوره «جشنواره اقتصاد مدیران اقتصاد مردمی» نشست تخصصی "نقد فرآیندهای تشخیص و داوری پدیده‌های اثرگذار در اقتصاد مقاومتی" برگزار شد. - 00/08/19

     

 ✅  در راستای اولین دوره «جشنواره اقتصاد مدیران اقتصاد مردمی» نشست تخصصی "نقد فرآیندهای تشخیص و داوری پدیده‌های اثرگذار در اقتصاد مقاومتی" برگزار شد.

 

   

نشست تخصصی «نقد فرآیندهای داوری پدیده ­های اثرگذار در اقتصاد مقاومتی» بیست و نهم شهریور ماه 1400، با حضور آقایان مهندس پژمان امین مدنی و مهندس مهندس ماهان واحدی (به ترتیب مدیر و کارشناس اندیشگاه مدافعان اقتصاد مردمی)، مهندس سید حمید رضا نجات (مدیر روابط عمومی اندیشگاه مدافعان اقتصاد مردمی)، دکتر نجم الدین یزدی (محقق پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف)، مهندس سعید مجرایی(مسئول رسانه پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف)، خانم زهرا حیدری نژاد (مدیر اندیشگاه سیاست نگاری ایران_سنا)، دکتر احمد برومند (محقق پژوهشکده چشم انداز و آینده پژوهی)، آقای مازیار عطاری (مدیر اندیشکده بنیاد توسعه فردا)، محمد خالصی زاده (عضو دبیرخانه طرح مدافعان اقتصاد مقاومتی) و به دبیری مهندس میثم مسعودیان (مدیر اجرایی طرح مدافعان اقتصاد مردمی) برگزار شد.

در ابتدای این نشست آقایان امین مدنی و مسعودیان به ارائه مشروح  طرح مدافعان اقتصاد مردمی با تاکید بر موضوع «معیارهای فرد یا پدیده موفق اقتصادی» پرداختند.

 

مسعودیان در ارائه خود مطرح کرد «ما در این طرح قصد داریم با تکیه بر مطالعات و دریافت دیدگاه‌های خبرگان، به بررسی روایت های موفق اقتصادی بپردازیم و شاخص های افراد یا پدیده­‌های تراز اقتصاد مقاومتی را تدوین کنیم.»

 وی افزود ما در این طرح با مطالعه و برسی مدل های جوایز اجتماعی جهان در سطح بین الملل درصدد اثرگذاری بر اقتصاد با مکانیزم تغییرات اجتماعی هستیم. وی همچنین در خصوص ویژگیهای اقتصاد مردمی افزود مهمترین ویژگی این گونه اینست که شاهد مشارکت بالای مردم در حرکتهای رو به رشد اقتصاد هستیم و در حقیقت هر فردی که بتواند در لایه مدیریت به استقرار مشارکت مردم در اقتصاد کمک کند، درواقع همان مدیر اقتصاد مردمی است؛ حال باید دید ملزومات و همنهشتی های ایجاد چنین اتمسفری در اقتصاد چیست؟! در حقیقت اقتصاد مردمی زیرمجموعه اقتصاد مقاومتی است که تکیه آن بر ساز و کارهای مولفه مردمی شدن اقتصاد است.

 

آقای امین مدنی در ارائه خود این را مطرح کرد که فرآیند احصاء معیارهای فرد یا پدیده موفق اقتصادی به این صورت است که طی مصاحبه با خبرگان و مرور ادبیات اقتصاد مقاومتی، مفاهیم ممتاز کننده یک الگو استخراج می­شوند و با نمونه های موردی موفق تطابق داده می­شوند. در این کار، با 15خبره مصاحبه و بیش از 100معیار احصا شده است که پس از غربال کردن به 72 معیار منحصر به فرد دست یافتیم .

 

در ادامه آقای عطاری در مورد هدف اصلی برگزاری جشنواره مدافعان اقتصاد مردمی سخن گفت. وی شناسایی، معرفی و پررنگ کردن  افرادی که مردم می توانند به آنها اتکا کنند را از اهداف اصلی این جشنواره شمرد. در حقیقت برجسته کردن گروهی که درحال دفاع از کلیت اقتصاد، بازارسازی و نگهداری مرزهای اقتصاد هستند و با بی اثر کردن تخریب و تحریم دشمن، ظرفیت­های اقتصادی مردم را توسعه می­دهند از اهداف اصلی این جشنواره است.

 

وی افزود در وهله اول خود ماهیت جشنواره دارای اهمیت است و در سال های آینده ممکن است در کنار جایزه بخش های متنوع دیگری هم به آن اضافه شود.

 

عطاری گفت ما باید تمایز جایزه اجتماعی از جایزه علمی و سایر جوایز را مشخص کنیم. وی همچنین بررسی و تحلیل جشنواره­ های مشابه مانند جشنواره شهید رجایی را در توسعه مفهومی و افزایش اثربخشی جایزه پیش رو مفید دانست. (گفتنی است جشنواره شهید رجایی توسط سازمان امور استخدامی و در جهت معرفی کارمندان و مدیران برتر دولتی برگزار می شود.) به طور خلاصه می توان گفت ما به دنبال پدیده های مدیریتی هستیم.

 

وی افزایش ارتباطات با انجمن ها و مجامع صنفی و اتاق بازرگانی را بعنوان تعاملی کلیدی در افزایش کیفیت داوری و معرفی پدیده های مناسب برشمرد.

 

در ادامه گفتگو خانم زهرا حیدری نژاد گفت: افرادی هستند که قبلا در دادگستری بودند و الان با شبکه ای هزار نفره مبارزه با بانکداری ربوی را راه انداخته اند که ما میتوانیم از آنها برای معرفی پدیده ها به جشنوراه حامیان اقتصاد مردمی کمک بگیریم.

آقای امین مدنی برای دسته بندی بزرگی پدیده ها پیشنهاد دادند که آنها را به سه دسته ملی ، منطقه ایی و محلی تقسیم بندی کنیم.

 

آقای مجرایی در خصوص اثربخش تر شدن فضای جشنواره گفت: چون جامعه هدف جشنواره  مردم نیستند و مدیران هستند به جای اینکه بخواهیم از کنداکتور صدا سیما وقت بگیریم که ممکن است  جذابیتی هم برای مردم نداشته باشد بهتر است در یک همایش مثلا در اتاق بازرگانی که تمام مدیران هستند از مدیر تراز تقدیر شود.

 

در ادامه و در پاسخ به چالش روش شناسی معیارها، مهندس مسعودیان پیشنهاد داد برای اینکه افراد جلسه بتوانند بهتر با دسته بندی های یازده گانه معیارها ارتباط برقرار کنند، مراحل، فرآیندها و روش های طی شده  برای رسیدن به یکی از معیارهای بعنوان نمونه در جلسه بعد ارائه شود.

وی افزود بعنوان مثال در مورد معیار «جریان ساز بودن» برای اینکه موفقیت یک فرد الگو را در بعد رسانه­ ای در ذهن مردم بزرگ جلوه دهیم بایستی سراغ ویژگی فردی به نام "قابلیت انسان رسانه شدن" رفت. انسان رسانه یعنی اینکه فرضا آقای عطاری که وارد یک جمعی می شوند بگویند روح آینده پژوهی آمد، یا درمورد دکتر ملکی بگویند دانش حمکرانی آمد و برای آقای قرائتی بگویند تفسیر ساده قرآن آمد.

احمد برومند با انتقاد به اینکه جشنواره تم ندارد گفت: پدیده ها با یکدیگر همگونی ندارند همچون الکی که هر یک از سوراخ های آن سایز های مختلفی داشته باشد و وقتی طراحی روح نداشته باشد خروجی آن کلی گویی است . وی در ادامه گفت: تم یعنی روح و روح یعنی هر کدام از این شاخص ها  محور یک سال برگزاری جشنواره باشد. یعنی به طور دقیق تر روح یعنی جشنواره موضوعی داشته باشد که بتوان حول آن بررسی های منطقی داشته باشیم. یکی از تم ها ممکن است بهبود فضای کسب و کار باشد.

بعضی از شاخص­ها مانعة الجمع هستند؛ بطور مثال چرا یک پدیده موفق هم باید مقبولیت عمومی داشته باشد و هم بر قشر خواص جامعه تاثیر گذار باشد؟ چه کسی گفته این پدیده، پدیده بهتری هست؟

چالش دیگری که وجود دارد این است که مکانیزم پیدا کردن فرد موفق مورد نظر به چه صورت باید باشد؟ ما نمی توانیم پرسان پرسان سه نفر اصلی را پیدا کنیم ممکن است هزار ریز روایت وجود داشته باشد.

در کل می توان گفت پاشنه آشیل کار در دو زمینه است: اول اینکه روح ندارد که معنی آن بیان شد و دوم گروه هدف هم نامشخص است؛ ما باید مطلعانه گروه هدف را مشخص کنیم.

 

دکتر برومند نیز مانند آقای عطاری به این نکته اشاره کرد که باید به جای انجمن های علمی بیشتر سراغ صنف ها و اتحادیه ها رفت.

در نقطه مقابل، دکتر یزدی گفت به دلیل اینکه سال اول جشنواره هست نباید وروی ها را محدود کرد و بعد از آن که ورودی­ها دریاف شد تصمیم گرفته شود که به سمت عمومی شدن رفت و یا تخصصی شدن.

وی گفت به نظرم دیگر وقت این نیست که  روی شاخص ها وسواس به خرج دهیم و اگر نیاز به اصلاح هست برای سال بعد باید مد نظر داشت و آن را در دور بعد لحاظ کرد؛ اکنون مهم­ترین حوزه کار جشنواره بعد تصویرسازی هنری برای اجتماع است و باید بیشتر روی بعد رسانه ای کارکرد. یک بال مهم کار ما رسانه است و یک بال دیگر آن کارهای فنی است.

دکتر یزدی در نقد صحبت آقای مسعودیان مطرح کرد که من با تمرکز بر ارائه روش های رسیدن به شاخص ها مخالف هستم زیرا الان وقت این کار نیست و این کاری است که باید در فازهای اول انجام می­گرفت. وی همچنین پیشنهاد داد برخی واژه سازی ها مانند پرونده، نامزد و ... تغییر کند تا بار مفهومی مناسبتری را به مخاطبین و همراهان منتقل کند.