در نمایشگاههای مرسوم، شرکتها، توانمندیها و مزایای رقابتی خود را در قالب کالا و یا خدمات عرضه کرده
تا خریداران بالقوه با این توانمندیها آشنا شده و نسبت به خرید کالا و یا خدمات اقدام نمایند. اما امروزه طرف
تقاضا به عنوان یکی از ارکان اصلی شکلگیری زنجیره ارزش تولید تا تجاریسازی مورد توجه قرار گرفته است.
در مدل نوین برگزاری نمایشگاهها، متقاضیان کالا و یا خدمات با حضور در غرفههای نمایشگاه و ارائه تقاضا در جهت رفع خود اقدام مینمایند، این روش به عنوان نمایشگاه معکوس مطرح شده که میزان اثر بخشی تعاملات فیمابین طرف عرضه و تقاضا را افزایش میدهد.
در این راستا و با توجه به تحریمهای ظالمانه، شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، برگزاری نمایشگاه «تقاضای ساخت و تولید ایرانی» (تستا) را طراحی نمودند تا با همکاری سایر سازمانها و شرکتها گامی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، توسعه اقتصاد دانشبنیان و تامین نیازمندیهای صنایع با تکیه بر توان داخلی برداشته شود.
اهداف برگزاری نمایشگاه:
- ارائه نیازمندیها به جای عرضه توانمندیها
- پاسخگویی به نیازمندیهای مورد نیاز صنایع با استفاده از توان داخلی
- مقاومسازی در برابر تحریمها با اعتماد به توانمندیهای داخلی
- ارتباط صنعت و دانشگاه
- بسترسازی جهت شناسایی و ارائه نیازمندیهای شرکتهای دولتی و خصوصی
- بازارسازی برای دانشگاهیان، پژوهشگران و شرکتهای دانشبنیان
- هدفمندسازی پژوهشها و تلاشهای فناورانه در راستای نیازهای کشور
- پیوند نیازمندیها با توانمندیها
- ایجاد فرصت تأمین منابع مالی تقاضاهای واقعی
بنیاد توسعه فردا مستندسازی این نمایشگاه را با طراحی پرسشنامه، مصاحبههای تخصصی متعدد قبل و بعد از نمایشگاه، حضور دائمی در نمایشگاه جهت مشاهده و ثبت کلیه رویدادها و نکات مثبت و منفی حین نمایشگاه، دریافت بازخوردهای بازدیدکنندگان و تدوین کتابچه مستندسازی نمایشگاه جهت اصلاح و بهبود روند، توسط تیمی از پژوهشگران حرفهای که شامل فارغ التحصیلان و دانشجویان دکتری سیاستگذاری علم و فناوری هستند، انجام میدهد.