سومین نشست کافه آینده با موضوع "آینده کسبوکارها و دولت"، سوم بهمن با همکاری اندیشگاه سیاستنگاری ایران و خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
ابتدا آقای دکتر محمد صوفی، کارشناس مجری، به معرفی برنامههای نشست و کتاب "درددل کسبوکارهای مردم با دولت" پرداخته و در زمینه دلایل انتخاب شیوه روایت در نگارش کتاب توضیحاتی بیان کردند.
سپس سخنران اول نشست آقای مهندس محمد دلاوری، کارشناس رسانه، ضمن بیان دیدگاه خود در زمینه کتاب "درددل کسبوکارهای مردم با دولت"، معضلات کسب و کارها و ضرورت انتقال این مشکلات به مسئولان، به ناکافی بودن گفتگو در زمینه چالش های فضای کسب و کار اشاره کرده و گفتند برگزاری نشستها و گفتگوها نباید ما را بفریبد؛ چرا که حل واقعی مشکلات مستلزم اصلاح سیاستگذاری و عملکرد دولت و کسب و کارهاست. ایشان با اشاره به گفتگو با صاحبان بیش از 100 کسب و کار؛ مالیات و مالیات ارزش افزوده، بیمه و بانک را به عنوان سه معضل اصلی کسب و کارها برشمردند.
آقای دلاوری پیچیدگی، بوروکراتیک و مستغنی بودن از مردم را از ویژگیهای ساختار دولت دانستند که از یکسو اقدامات و اصلاحات را با کندی و دشواری انجام میدهد و از سوی دیگر، به دلیل عدم تامین مستقیم درآمد از مردم و بی نیازی از جلب رضایت آنها، نمی تواند واکنش مناسب را نسبت به معضلات و به ویژه معضلات فضای کسب و کار نشان دهد.
در ادامه سخنران دوم برنامه، آقای مهندس حسین زاهدی، مدیر اندیشگاه سنا، با معرفی دو رویکرد برای دولت، نقش و وظایف آنها را تبیین نمودند: دولت پاروزن با ورود به فضای کسبوکار، به تولید و توزیع و فروش کالا و خدمات می پردازد و به دلیل درگیری با اجرا و عملیات، فرصت مدیریت فضای کسب و کار را از دست خواهد داد. در مقابل دولت سکاندار خود را در جایگاه تعیین اهداف و قاعده گذاری برای فضای کسب و کار می بیند و با ایجاد انگیزه و فضای مناسب، زمینه نقش آفرینی بخش خصوصی را فراهم می کند.
ایشان با تاکید بر اینکه دولت هم برآمده از مردم است، به سخنی از شهید مطهری (ره) اشاره کرده و گفتند همیشه مشکلات از بالا به پایین اتفاق میافتد، در حالی که اصلاح معمولا از پایین به بالا رخ میدهد و نباید برای بهبود شرایط تنها منتظر اقدام از سوی حاکمیت باشیم.
سپس سومین سخنران نشست، خانم دکتر رعنا بختیاری، مدرس اشتغال و کارآفرینی، در سخنان خود به تعریف علمی کسبوکار، کارآفرینی و شاخص های محیط کسبوکار پرداختند. ایشان با اشاره به نادرستی مترادف دانستن کارآفرینی و اشتغالزایی، کارآفرینی را کشف ایده در زمینه حل یکی از مشکلات مردم دانستند که این ایده ممکن است هرگز عملی نشده و یا توسط شخصی غیر از صاحب ایده به اجرا درآید.
در ادامه خانم بختیاری به معرفی برخی ویژگیهای کسب و کارهای آینده براساس اسناد علمی اشاره کردند. یادگیری مداوم، استفاده از مدیران جوان، غلبهی فضای کاری مجازی و مدیریت منعطف از جمله موارد ذکر شده بود.
پس از سخنرانیها، برنامه با بیان پرسشها و نظرات حضار ادامه یافت.